Aktualności

Tydzień Talentów 2022 - grafika

KONCERT – MARATON

Recenzja koncertu konkursowego o Stypendium Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej autorstwa red. Anny Woźniakowskiej.


Wielogodzinnym koncertem zakończył się w sobotę 21 maja jubileuszowy 40. Tydzień Talentów. W sali koncertowej Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej przedstawiciele ośmiu polskich uczelni muzycznych walczyli o stypendium ufundowane przez Centrum. Młodzi artyści prezentowali bardzo różne programy, bo regulamin konkursu o stypendium określał tylko ramy czasowe występów. Ich zainteresowania, a w konsekwencji przedstawiane przez nich programy, oscylowały wokół muzyki romantycznej i późnoromantycznej, z pewnym wychyleniem w XX wiek. Co ciekawe, troje uczestników koncertu sięgnęło po cykliczne utwory Roberta Schumanna. Martyna Kubik z Katowic ładnie zbudowała przebieg dramatyczny Etiud symfonicznych op. 13, Karolina Kuśmierz z Wrocławia pięknie zróżnicowała klimat poszczególnych miniatur cyklu Fantasiestücke op. 12, a Stanisław Majewski z Poznania porwał słuchaczy w taneczny wir Faschingsschwank aus Wien op. 26. Z Wariacjami i fugą na temat Haendla op. 24 Johannesa Brahmsa udanie zmierzył się Patryk Morgaś z Gdańska. Franciszek Bawoł z Łodzi rozpoczął swój występ, a i cały koncert, nieco zadumaną, pełną zawoalowanych barw Balladą L.70 Claude’a Debussy’ego by potem zaprezentować wirtuozowskie Etiude-Tableaux Rachmaninowa (op. 39 nr 1 i 5), oraz Sonatę Fis-dur op. 30 nr 4 Aleksandra Skriabina. Krystian Mydłowski z Bydgoszczy zaciekawił zarówno programem, bo sięgnął po rzadko wykonywaną, potężną II Balladę h-moll S.171 Ferenca Liszta i również mało znane barwne, nieco groteskowe Gargoyles Lovella Liebermanna, jak i sposobem jego prezentacji. Julian Stanny z Krakowa Melodię Ges-dur op. 16 nr 2 Paderewskiego zestawił z II Sonatą fortepianową Grażyny Bacewiczówny umiejętnie różnicując style i barwy. Mateusz Krzyżowski z Warszawy, jak się okazało najdojrzalszy z wszystkich uczestników koncertu,  grając Moment musical As-dur op. 16 Paderewskiego wykazał ile piękna można wyczarować z niewielkiej miniatury. Dał też porywającą interpretację Scherza b-moll op. 31 Chopina i udowodnił, że Fantazja C-dur op. 14 Szymanowskiego to logicznie zbudowana, pełna polotu i urodziwa kompozycja, a nie niewydarzona próba twórcza młodego kompozytora, za jaką dotąd powszechnie uchodziła. Mateusz Krzyżowski najlepiej też poradził sobie z niełatwym brzmieniem koncertowego Faziolego, specjalnie sprowadzonego na Tydzień Talentów, który pod jego ręką zabrzmiał pełnym blaskiem. Jemu też jury obradujące pod przewodnictwem Marka Brachy w składzie: Kalina Cyz, Emilia Sitarz, Adam Balsa i Jan Popis przyznało stypendium Centrum Paderewskiego.

40. jubileuszowy Tydzień Talentów już za nami. Pozostaje podziękować wszystkim jego uczestnikom za artystyczne doznania których dostarczyli słuchaczom. Poziom wszystkich prezentacji był w tym roku był wyrównany i wysoki, nie mający nic wspólnego ze szkolnym przeglądem. Na estradzie spotkaliśmy silnie już zarysowane indywidualności, czy był to koncert uczniów tarnowskich szkół muzycznych, czy studentów polskich akademii muzycznych. Na podziękowania zasłużyli też organizatorzy z dyrektorem Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej Łukaszem Gajem na czele. Ale do wybornej organizacji imprezy zdążyliśmy się przez te czterdzieści lat przyzwyczaić.

Mam nadzieję, że kolejne czterdzieści lat będzie dla tej jakże zasłużonej dla polskiej kultury placówki równie owocne!!!

Anna Woźniakowska

 

×