Aktualności

„Konkurs o Stypendium Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej” – Redaktor Anna Woźniakowska

Festiwal Tydzień Talentów 2023 – recenzja koncertu


Tegoroczna edycja „Tygodnia Talentów” zakończyła się w sobotę wieczorem ogłoszeniem wyników konkursu o stypendium Centrum Paderewskiego. Starało się o nie siedmioro studentów reprezentujących uczelnie muzyczne w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Szczecinie i Warszawie. Oceniało ich jury: prof. Krzysztof Jakowicz – przewodniczący oraz Kalina Cyz – dyrektor i redaktor naczelna TVP Kultura, a także Teatru Telewizji, Adam Balas – dyrektor  Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Adam Wesołowski – dyrektor Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

Poziom konkursu był wysoki, młodzi muzycy zaprezentowali dobry warsztat, niemałą wrażliwość muzyczną i podobnie dużą wiedzę. Dyskusyjny mógł być dobór prezentowanego przez nich repertuaru ograniczającego się głównie do utworów powstałych w drugiej połowie XIX wieku lub w pierwszych dziesiątkach lat XX wieku. Ale i w tym repertuarze większość uczestników konkursu potrafiła ukazać pełnię i różnorodność swych walorów artystycznych. Tak uczynił rozpoczynający przesłuchania Filip Ćwiżewicz z Krakowa grając III Sonatę „Balladę” Ysaye’a, „Pieśń Roksany” (tak pięknie „wyśpiewanej” początkowej wokalizy dawno nie słyszałam) z „Króla Rogera” Szymanowskiego i „Wariacje na temat własny” Wieniawskiego. Po te Wariacje z powodzeniem sięgnął także Łukasz Jagiełło z Katowic, poprzedzając je Ciacconą z II Partity d-moll Bacha. Nie podobało mi się postawienie tematu Ciaccony bez wyraźnego zaznaczenia rytmu tańca, a przecież to czynnik budujący formę całego utworu. Piotr Lasota z Bydgoszczy postawił na wirtuozerię grając Fantazję na temat „Fausta” Wieniawskiego i Wielki Kaprys na temat „Króla olch” Ernsta. Wojciech Niedziółka przedstawił głęboko przeżytą interpretację „Poematu” Chaussona oraz V Sonatę Ysaye'a z dobrze zróżnicowanym charakterem jej części. Najciekawszy program zaprezentowała Alicja Pustuła z Warszawy, łącząc liryzm i delikatność „Kołysanki” op. 52 Szymanowskiego z wymagającą wirtuozerii technicznej i umiejętności odnalezienia w nowoczesnym języku muzycznym ścisłej barokowej formy „Folią” Pendereckiego oraz rapsodycznym utworem Ginastery „Pampeana” op. 16 nr 1. Młoda artystka dobrze sprostała wymaganiom tego repertuaru. Gorzej poradziła sobie Alicja Stangreciak ze Szczecina z interpretacją II Koncertu skrzypcowego Szymanowskiego. W starannym wykonaniu tego dzieła zabrakło kolorów, zróżnicowania barw dźwiękowych. Przesłuchania konkursowe zakończyła Zofia Trybus z Gdańska grając „Loure” i „Gigue” z III Partity Bacha oraz Canzonettę i Finał Koncertu skrzypcowego D-dur Czajkowskiego.

Jury nie miało łatwego zadania mając do dyspozycji jedno stypendium. Na szczęście z pomocą przyszli melomani. Małgorzata i Aleksander Gradowie dali do dyspozycji jurorów dwie nagrody po 5.000 zł każda. Te specjalne nagrody jury przyznało Alicji Pustule i Filipowi Ćwiżewiczowi. Mam nadzieję, że w przyszłych latach znajdą się i inni miłośnicy muzyki gotowi wspierać młodych artystów. Taka jest przecież tradycja tego miejsca ustanowiona przez właściciela dworu w Kąśnej Dolnej – Ignacego Jana Paderewskiego. Stypendium Centrum Paderewskiego w wysokości 10.000 zł otrzymał Wojciech Niedziółka, który okazał się najdojrzalszy z uczestników konkursu. 

Młodym artystom towarzyszył na fortepianie Grzegorz Skrobiński. Trudno o lepszego partnera. Pianista świetnie współtworzył poszczególne interpretacje niejednokrotnie dodając im życia i barwy. 


BIULETYN FESTIWALOWY ONLINE

×